Ginekologpsycholog

BLIŻEJ ZDROWIA I NATURY

Ginekologpsycholog Czytamy,Dorośli i medycyna,Dorośli i psychologia,Dorośli i relaks Anti-Aging, czyli medycyna przeciwstarzeniowa w prasie

Anti-Aging, czyli medycyna przeciwstarzeniowa w prasie


Medycyna przeciwstarzeniowa

Uwielbiam medycynę Anti-Aging, czyli medycynę przeciwstarzeniową. Dlatego kupiłam ostatnio Newsweek Zdrowie „Jak zachować młodość na dłużej?”. Przeczytałam i już szybciutko mówię, co sądzę o tym numerze.

W gazecie przeczytamy wiele artykułów wspieranych merytorycznie przez specjalistów, które podzielane są na 4 działy tematyczne:

  • „Młodzi od stóp do głów” o utrzymywaniu młodości
  • „Zdrowe piękno” o utrzymywaniu pięknego wyglądu
  • „Apetyt na zdrowie” o odżywianiu
  • „Zdrowe praktyki”, czyli co robić, żeby być zdrowym

 

Antiaging przecwistarzeniowa

 

W artykule „Kiedy odchodzi młodość”, konsultowanym przez prof. dr. hab. Tomasza Grodeckiego, specjalistę chorób wewnętrznych, geriatrii i hipertensjologii, poznajemy teorię dotyczącą starzenia. Jak się starzejemy, co się dzieje z naszym organizmem? Dlaczego się starzejemy? Tu nauka nie zna jednoznacznej odpowiedzi. W teorii moglibyśmy żyć 115 lat. Co nam skraca życie? To geny, ale też głównie czynniki środowiskowe m.in.: dieta, aktywność fizyczna, jakość powietrza, a nawet wykształcenie.  Po raz kolejny przeczytamy, że powinniśmy rzucić palenie oraz ograniczyć alkohol. Dowiadujemy się, że starość to czas niedoborów hormonalnych oraz enzymatycznych (a więc, gdy gorzej trawimy). Co ważne, Profesor krytycznie wypowiada się o reklamowanych suplementach diety lub innych substancjach. Nie ma obecnie na rynku nic, co nam realnie i bezpiecznie przedłuży życie (nie mówię tu o lekach przyjmowanych, gdy jesteśmy chorzy). Dla mnie to był bardzo ciekawy artykuł.

„Co lubi mózg?” Oczywiście zdrową dietę (bogatą w węglowodany złożone, lecytynę, magnez czy odpowiednie kwasy tłuszczowe). A może nie chcemy zachorować na demencję? Proszę bardzo: rzucamy palenie, kształcimy się, nie izolujemy się społecznie oraz leczymy ewentualną depresję w młodości.

„Młodość bez granic” to wywiad z psychologiem, mgr Edytą Bonk. Od razu mnie zainteresował. Nasze nastawienie psychiczne względem naszego zdrowia i samopoczucia jest bardzo ważne, tak samo jak umiejętność radzenia sobie z kryzysami. Samotność natomiast nam szkodzi, tak jak i nieodpowiednia dieta czy brak aktywności fizycznej. Warto być otwartym poznawczo, otwartym na świat, przez całe życie. Zawsze możemy znaleźć nowe pasje, nowe życiowe ścieżki, podążać za rozwojem technologicznym… Poznajemy też ciekawą teorię pomyślnego starzenia autorstwa prof. Paula Baltesa – SOC: selektywność, kompensacja, optymalizacja. Wybieramy to, co dla nas aktualnie najlepsze (odrzucamy to, co nam już nie odpowiada, np. długie wycieczki), kompensujemy to, co się da (np. słaby słuch aparatem słuchowym) i zawsze się ulepszamy (dietą, aktywnością fizyczną), czyli optymalizujemy.  Ponadto, pozostajemy wrażliwi na nasze własne potrzeby.

„Rób to, co dla Ciebie dobre” to wywiad z Izraelczykiem, dr Yairem Maimon, specjalistą medycyną integralnej. Radzi nam żyć zgodnie ze swoją naturą, słuchać siebie (np. zmęczenie, ból) i odpowiadać na wewnętrzne sygnały. Bardzo ważne mieć przez sobą jakiś cel. Czytamy o chińskich ćwiczeniach qigong i o tym, dlaczego siłowania nie jest korzystna. Czy mówiłam już o diecie? Tym razem polecane są imbir i zielone warzywa. Doktor dobrze wypowiada się o akupunkturze. Interesujące spojrzenie na nas z drugiej strony świata.

„Przeszczepianie życia” to kolejny ciekawy artykuł o transplantologii i jej przyszłości. Czytając go cały czas myślałam o swoich, nadal zdrowych, nerkach.

„Jak młody Bóg” to tekst dla facetów po 40. roku życia. O tym jak mu spada testosteron, co się dzieje, gdy go brakuje. Co robić? Panowie biorą się za stres (likwidujemy np. yogą, mindfulness, treningiem relaksacyjnym), sen (8 godzin, dokładnie tyle), seks, sport (ale nie intensywnie, nie maraton!) i, a jakże by inaczej, dietę.

Antiaging Newsweek zdrowie

 

A jak utrzymać zdrowy wygląd?

Następny dział zaczyna się od wywiadu  z prezesem Polskiego Towarzystwa Medycyny Estetycznej i Anti-Aging, dr. Andrzejem Ignaciukiem. Doktor przekonuje nas, że dobry wygląd jest dla nas bardzo ważny, dla naszego samopoczucia również. Prowadzi nas przez meandry medycyny estetycznej, opowiada o tym, że koniecznie musimy wybrać dobrego specjalistę, o obiektywnie wysokim poziomie. Dowiemy się, że nie powinniśmy robić zabiegów na pierwszej wizycie, ani wszystkich proponowanych zabiegów na raz. To bardzo ciekawy materiał.

Kolejny artykuł „Wiecznie młoda” opowiada nam o skórze, procesach starzenia i możliwościach dbania o nią. Powinniśmy zapobiegać jej starzeniu, regenerować i stymulować skórę. Oczywiście unikamy słońca, ale i korzystamy z różnych zabiegów. Mnie do serca przypadła terapia kostkami lodowymi generałowej Zajączkowej, masaże oraz trening mięśni twarzy – joga lub klasyczne robienie min.

Na kolejnych stronach poznajemy TOP 5 zabiegów przeciwstarzeniowych (m.in. „botoks”) oraz masaży przeciwstarzeniowych (np. Kobido).

Jak powinniśmy dbać o włosy? Podobnie jak w artykule o skórze: zapobiegamy starzeniu i regenerujemy. Co szkodzi włosom? Restrykcyjne diety, inwazyjne zabiegi (farbowanie), częste korzystanie z lokówki czy źle dobrane kosmetyki. Uff, dobrze, że od lat się nie farbuję i nie używam suszarek. Następnie, dostajemy solidną porcję wskazówek co robić, żeby o włosy dbać.

W artykule „Twarz na treningu” autorka opowiada nam o jodze twarzy. Dlaczego, jak? Bardzo interesujący materiał i dodatkowo instruktaż do 3 ćwiczeń. Trzeba się koniecznie często uśmiechać!

Na deser, artykuł o stopach.  Nasze stopy nie lubią asfaltu, wolą naturę. Wiecie, że bieganie po miejskich trasach jest bardzo szkodliwe dla stóp? Do Ciebie, Biegaczu, to piszę! Oczywiście, buty są ważne, kobiety nie powinny wybierać czółenek na szpilkach! Skóra stóp nie lubi skarpetek złuszczających. Autorka poleca nam natomiast tarkę, piling czy krem nawilżający oraz wizytę o podologa.

Newsweek

 

 

Przechodzimy do następnego działu żywieniowego.

Dział zaczyna się od artykułu o aktywności fizycznej. W końcu jest on podstawą aktualnej piramidy żywieniowej. Przeczytamy o ćwiczeniach tlenowych i beztlenowych. O wytrzymałości tlenowej, beztlenowej i mięśniowej. Powinniśmy zacząć od dbania o tę pierwszą poprzez dłuższe, ale spokojniejsze aktywności, np. marsze, spokojne biegi, jazda na rowerze czy na rolkach. Warto biegać raz szybciej, raz wolniej (interwał), aby wzmocnić kondycję. Całości dbania o naszą kondycję powinniśmy wykonywać stopniowo. Najpierw wplatamy więcej aktywności w nasze życie codzienne (a to bez windy, a to bez auta). Wybieramy oczywiście to, co nam odpowiada, aby nie zrezygnować za szybko. Z tego samego powodu, robimy tyle, ile możemy w danym momencie.. Trudno niestety jest być trwale zaangażowanym. Autorzy polecają nam prowadzenie dziennika aktywności lub szukanie towarzystwa do uprawiania sportu.

Kolejny materiał to wywiad z dr Davidem Heberem, szefem Centrum Odżywiania na Uniwersytecie Kalifornijskim. O tym, że właściwa dieta to połowa sukcesu. Okazuje się, że w przemyśle spożywczym najtańszy jest cukier i tłuszcz, dlatego ciągle nam się to serwuje. Doktor pozytywnie wypowiada się na temat produktów sojowych. Poleca również: awokado, orzechy, jagody, zielone ogórki, granat. Podkreśla wagę przypraw takich jak kurkuma, imbir czy cynamon. Opowiada o dietach, które nie są korzystne – ani metoda Ducana, ani paleo, ani nawet głodówki. Porusza też inne ciekawe tematy, np. o tym jak utrzymać aktywność fizyczną.

W „Giętkim trendzie” dowiemy się, które diety są aktualnie najbardziej wartościowe. Pierwsza trójca to dieta śródziemnomorska, dieta DASH oraz, ku mojej radości, fleksiterianizm, czyli wegetarianizm w wersji light. Warto, warto ograniczyć mięso w diecie! Dowiemy się więcej, co to jest i z czym to się je. Jedną z korzyści jest to, że jeśli będziemy jeść mięso rzadko – być może będziemy mogli pozwolić sobie na mięso lepszej jakości, np. to ekologiczne.

W „Ziołach młodości” poczytamy, oczywiście, o ziołach, które są korzystne dla naszego zdrowia i urody. Będzie o krzemie (skrzyp polny, pokrzywa), o czosnku i o wielu innych.

 

Dział „Zdrowe praktyki” to solidna dawka dobrych zaleceń. Ciągle słyszymy: nie pal, ruszaj się, jedz zdrowo. A może chcemy wiedzieć, dlaczego jest to takie ważne?

A więc przeczytajmy teraz o tym co robić, aby w dobrej kondycji pozostały nasze:

Serce? Wywiad z m.in. kardiologiem, profesorem Przemysławem Mitkowskim, który bardzo ciekawie opowiada o fizjologii i chorobach sercach.

Primo – nie palić papierosów. Secundo – być aktywnym fizycznie. Okazuje się, że pacjenci często przeszacowują swoją aktywność ruchową. Powinniśmy dążyć do podwyższonego tętna przez co najmniej pół godziny, 5 razy w tygodniu! Tertio – trzymamy masę ciała w normie! Następnie – dbamy o nerki (pijemy 1,5 litra na dobę i sikamy, gdy się chce!), redukujemy stres i… badamy się regularnie u lekarza. Tak proste, a tak trudne….

Kręgosłup? Ból przewlekły kręgosłupa to duży kłopot. Gdy mamy problemy, po pierwsze konsultujemy się z ortopedą i fizjoterapeutą. Nie można tego zaniedbać, odwlekanie w czasie tylko pogarsza sprawę. Rehabilitacja, masaże to zabiegi, które mają za zadanie nam pomóc. A poza tym? Regularna aktywność fizyczna (spacer, bieganie), odpowiednio długi sen i prawidłowe odżywianie…

Oko? Ciekawych rzeczy dowiemy się z wywiadu z okulistą, dr n. med. Anną Ambroziak. Aktualnie mamy epidemię krótkowzroczności, prawie światową! Na oczy źle wpływa praca z komputerem, telewizor, smartfony… I chociaż na geny nie mamy wpływu, to na odpowiednią dietę czy nie palenie papierosów już tak. Praca z komputerem? OK, ale dbamy o odpowiednią odległość od monitora (50-60cm), duży ekran oraz odpowiednie filtry w okularach i oświetlenie. Bardzo ważne: często i dokładnie mrugamy, a co 20 minut przez 20 sekund patrzymy na najdalszy punkt na horyzoncie. Klimatyzacja wysusza nam oko. Lekarz opowie nam, co robić w przypadku suchego oka (stosujemy co godzinę krople nawilżające bez konserwantów), ale na dłuższą metę musimy skontrolować się u okulisty. Dowiemy się, że nie warto wzbraniać się przed okularami, jeśli jest to konieczne.

Hormony? Nasze hormony nie nadążają za rozwojem cywilizacyjnym. Profesor Michał Rabijewski opowie nam o napięciu przedmiesiączkowym (w przypadku którego ważna jest też praca nad emocjami, czy stresem), nieco o zespole jajników policystycznych oraz zbyt intensywnym sporcie (który u kobiet może nawet zablokować miesiączkę! To efekt niekorzystny). A co z menopauzą? Hormonalna terapia zastępcza jest dobrym rozwiązaniem. Ale mamy też do wyboru leczenie niehormonalne (np. wyciągami z pluskwicy groniastej czy koniczyny czerwonej). Konieczna jest również modyfikacja trybu życia – m.in. obniżenie temperatury w domu, unikanie ostrych przypraw, alkoholu i papierosów. Następnie przeczytamy o spadku testosteronu u mężczyzn oraz dlaczego i jaki (oszczędzający) tryb życia jest dla nich zdrowy (czy może poprawniej prozdrowotny).

Mamy także artykuł o seksie. Oczywiście, seks jest zdrowy i świetny dla każdego. Ale taki satysfakcjonujący, niewymuszony, bo inaczej to … nie! Poza tym, u mężczyzn wytrysk nasienia zmniejsza ryzyko raka prostaty. O wielu ciekawych kwestiach opowie nam seksuolog, Michał Pozdał.

A na końcu, wisienka na torcie. Ginekolog, profesor Włodzimierz Sawicki opowiada nam o cytologii i o tym, dlaczego nadal za rzadko, bo tylko ok. 35% Polek rocznie, wykonuje to badanie. To nic, że nie boli, nie ma objawów. Gdy rak szyjki macicy daje objawy, np. krwawienie czy upławy, może być za późno na skuteczne leczenie! Polki są zbyt zajęte domem, rodziną czy pracą i… wstydzą się chodzić do ginekologa. Dowiadujemy się, że cytologia wykonywana co 3 lata jest wystarczająca, jeśli wyniki dwóch pierwszych, corocznych, były prawidłowe. Nowotwór szyjki macicy rozwija się dość wolno! Dowiemy się też, czy warto wykonywać test na HPV oraz cytologię po szczepieniu na HPV (TAK!). Po prostu przeczytajcie to i przekazujcie dalej tę wiedzę….

 

Podoba mi się ten, jakże zdrowotnie edukacyjny, magazyn. Jak widzicie, praktycznie ciągle pojawiają się te same, znane nam, porady i zalecenia.

Mam nieco obaw, że podaję tu za dużo treści zawartych w artykułach. Ale to jest tak ciekawe i tak ważne! Jest to wiedza dość powszechnie znana i po prostu musi iść w świat!

 

Brakuje mi, chociażby skromnej, bibliografii, czy odnośników do badań. Lubię poczytać o tym, kto i kogo oraz jak badał. Sporo jest też reklam suplementów diety  i innych preparatów…

 

PS. Nie jest to artykuł sponsorowany! Nikt nie płaci mi za zainteresowanie tym magazynem. Sama wręcz musiałam pozbyć się kilkunastu złotych!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *