Ginekologpsycholog

BLIŻEJ ZDROWIA I NATURY

Ginekologpsycholog Dorośli i psychologia Apteczka na psychiczny ból

Apteczka na psychiczny ból



Ostatnio trafiłam na książkę, którą powinniśmy mieć w domu.

„Emocjonalne SOS. Jak uleczyć negatywne emocje” dr. Guya Wincha jest gotową domową psychoapteczką. To poradnik dla każdego napisany przez psychologa.

O czym?

Do omawianych urazów psychicznych należą: odrzucenie, samotność, strata, poczucie winy, rozpamiętywanie, porażka, niskie poczucie własnej wartości. Jakże znajome, prawda? Wielu z nas doświadczyło na pewno jednej, a może nawet i kilku bolesnych doświadczeń

Jak to wygląda?

Struktura książki jest przejrzysta. Najpierw autor omawia psychologiczne mechanizmy. Przytacza przykłady pacjentów z własnej praktyki, ale również wiele aktualnych wyników badań psychologicznych. Mamy tu do czynienia z teorią i praktyką. Następnie przepisuje nam kuracje – kilka ćwiczeń do wykonania samodzielnie, czasami nawet pisemnie. To korzystna forma, bo pozwala nam porządnie skupić się na sprawie. Często podskórnie czuliśmy, że tak warto postępować, ale w naszej pozycji mamy wszystko jasno wypunktowane. Na końcu rozdziału znajdziemy informacje, kiedy powinniśmy szukać bezpośredniego kontaktu ze specjalistą. To sytuacje, w których jest nam tak ciężko, i tak źle funkcjonujemy, że zawarte w książce wskazówki na pewno nie wystarczą.

Odrzucenie

Kiedy doświadczamy odrzucenia (także w szkole czy pracy), doktor zaleca nam abyśmy podbudowali poczucie własnej wartości. Powinniśmy szukać naszych dobrych stron (tych najlepszych!). Pomaga nam w radzeniu sobie z samokrytyką.

Samotność

Samotność, ta przewlekła, to bolączka naszych czasów. Warto z nią walczyć. Aby to zrobić, trzeba zwalczać swój pesymizm; szukać zachowań, które nam wszystko utrudniają. Warto poćwiczyć punkt widzenia drugiej osoby czy stwarzać okazje, w których można nawiązać nowe znajomości. Autor skradł moje serce, polecając również adopcję psa!

Strata i trauma

Ogólnie pojęte strata i trauma to kolejny punkt emocjonalnego programu. Trzeba powalczyć o swoje lepsze jutro. Mamy prawo do przeżycia żałoby w swoim tempie i tak, jak potrzebujemy. Ale jej ostra faza powinna mijać po 6 miesiącach. Czas leczy rany.  Doktor Winch zaleca, abyśmy ból łagodzili w sposób najlepszy dla nas. Jeżeli nie chcemy o tym rozmawiać, wcale nie musimy! Jeśli czujemy potrzebę omawiania naszych uczyć, róbmy to! Po raz kolejny warto poszukać swoich mocnych stron, zwłaszcza tych obecnych przed stratą. Autor pokazuje nam również trudną sztukę szukania sensu lub potencjalnych korzyści w tragedii.

Poczucie winy

Poczucie winy, zawinione lub nie, podobnie zatruwa nasze życie. To może być ogromny kłopot. Psycholog zaczyna swoją kurację od… sposobu na skuteczne przeprosiny! Tylko tyle i aż tyle! Okazuje się, że najważniejsze jest wczucie się w sytuację drugiej osoby oraz jej uczucia. Następnie proponujemy rekompensatę lub pokutę, a potem przyznajemy się do złamania ustalonych norm.  To trzeba poćwiczyć na żywo. I oby chodziło tylko o wylaną wodę z wazonu… Dalej, musimy nauczyć wybaczać się samemu sobie.

Rozpamiętywanie

Rozpamiętywanie naszego przykrego doświadczenia samo w sobie jest przykrą sprawą. Może odbyć piętno na naszych relacjach czy sprawności umysłowej. Jak przestać myśleć w kółko o tym samym? Według autora, warto spojrzeć z innej strony, skupić się na czymś innym, zrobić odpowiedni użytek ze swojego gniewu.

Porażka

Porażka to takie coś, czego chyba nie da się w życiu uniknąć. A gdy nas przerasta? Szukajmy wsparcia, szukajmy czynników, które możemy zmienić. Warto też nauczyć się kontrolować swoje emocje, takie jak strach czy lęk, które paraliżują nas przed działaniem.

Niskie poczucie własnej wartości

Niskie poczucie własnej wartości męczy naszą psychikę w bardzo dużym stopniu. Po raz kolejny warto szukać swoich mocnych stron, walczyć z wewnętrzną krytyką. Winch podkreśla również, że warto otworzyć się na komplementy czy ćwiczyć samokontrolę…

 

Nawet jeżeli mamy wątpliwości, czy ta książka nam pomoże, warto spróbować. Zanim trafimy do specjalisty, można od zacząć opisanych metod. To nie są tajne sposoby, które nam pomogą od ręki, tu nie ma magii. To wstęp do pracy nad sobą.

Jak czytać?

  1. Zapoznać się ze spisem treści i odłożyć na półkę (onp).
  2. Przeczytać ją najzwyczajniej w świecie i onp.
  3. Przeczytać i przerobić wybrane sytuacje z naszego życia. Po troszkę i onp.
  4. Przeczytać i przerobić najtrudniejsze/najważniejsze sytuacje z naszego życia. Szczerze, sumiennie i zgodnie z zaleceniami. I onp.
  5. Można onp i korzystać w gorących sytuacjach.

 

Znacie? Korzystacie? Może podobne lektury utkwiły w Waszych sercach lub pamięciach?

Dr Guy Winch. Emocjonalne SOS. Jak uleczyć negatywne emocje. Muza 2017

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *